19. februar 2024

 

1: Det bliver dyrere at tanke

Det er jo ikke noget nyt, at det bliver dyrere at tanke grundet de årlige energiafgifter, der stiger. Men pga. inflationen tager den et ekstra hop med hele 7,7 procent på benzin og diesel. Det er skattereformen fra 2009, der dikterer, at indekseringen af energiafgiften skal følge den prisudvikling, der er i samfundet – derfor får vi ikke alene en større stigning i 2024, men der er også en større indikation på, at det vil vi også opleve i 2025.

Men hvad betyder det reelt i kroner og øre? En liter benzin kommer til at stige med 33 øre uden moms og 41 øre med moms. For diesel er det lidt mindre med 27 øre inklusiv moms i stigning.

 

2: Nye befordringsgodtgørelse og kørselsfradrag

Når det bliver dyrere at tanke, vil befordringsgodtgørelsen og kørselsfradraget så også stige, så det udligner stigningerne på benzin og diesel? Nej, det kan man ikke ligefrem sige. Ved kørsel for de første 120 km hæves kørselsfradraget med 4 øre, så du får 2.23 pr. km. Kører du mere end 120 km, hæves det med 2 øre, så du får yderligere 1,12 kr. pr. km. Ifølge FDM får man 70 kr. ekstra, hvis man pendler 12.000 km.

Befordringsgodtgørelsen er en godtgørelse, du kan få, hvis du stiller din egen bil til rådighed i arbejdsøjemed. Her hæves satsen for de første 20.000 km med 6 øre pr. km. Kører du mere end de 20.000 km, får du yderligere 4 øre pr. km.

 

3: Nu koster det at parkere elbiler

Så gik den ikke længere. Elbiler kan nemlig ikke længere parkeres gratis, og du skal nu betale for parkeringen ligesom med brændstofdrevne biler. Det skal dog nævnes, at det lige nu kun er i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Prisen for parkeringen er den samme for en brændstofdrevet bil – mellem 12 til 41 kr. i timen afhængig af, hvor du parkerer.

Parkerer du din elbil på en ladeplads, hvor der er krav om, at du skal tilslutte din elbil til ladestanderen, men ikke gør det, koster det en p-afgift. Også selvom du har betalt for parkeringen. Dette gælder i øvrigt over hele landet.

 

4: Højere elafgifter

”Har man sagt A, må man også sige B”. Ja, for ligesom det er med energiafgiften, så stiger elafgiften også. Årsagen er skam også den samme – nemlig inflationen. Her stiges det med 6,4 øre pr. kWh uden moms dvs. fra 69,7 øre til 76,1 øre pr. kWh.

Oplader du din elbil hjemme, kommer det an på, hvilken ladeløsning, du bruger.

 

5: Højere afgift på elbiler og plugin-hybrider

Afgiften på både elbiler og plugin-hybrider er steget, men stigningen er ikke så stor som forventet. Det er grundet finanslovsaftalen 2024, hvor man har valgt at afsætte penge til, at elbilerne og plugin-hybriderne ikke skal stige så meget, som det ellers var planlagt. Helt konkret betyder det, at køber du en elbil, der koster mindre end 450.000 kr., er der ingen afgift på den – altså den er afgiftsfritaget. Køber du derimod en elbil, der koster mellem 450.000-500.000 kr., så stiger afgiften fra 632 kr. til 8.225 kr. Det er en stigning på 7.593 kr. Den samme stigning gælder for hvert 50.000 kr. bilen koster mere.

Anderledes ser det ud for plugin-hybrider, hvor stigningen er større. Her er der ca. 9.000-30.000 kr. i stigning på afgifter afhængig af, hvor dyr bilen er. Jo dyrere plugin-hybrid jo højere afgiftsstigning er der.

 

6: Længere lastbiler på vejene

Hvis du bander og svovler over lastbiler på vejene, så er der dårligt nyt. Lastbilerne må nu være længere med op til 34 meter – det er næsten 9 meter mere end, hvad de måtte være i de forgangene år.

Men men men – er det så dårligt, at det ikke er godt for noget? Ja, det mener Transportministeriet i hvert fald. Forklaringen skal findes i, at en lastbil med dobbelt trailer vil kunne erstatte to almindelige lastbiler. Så muligvis bliver de længere, men det kan så betyde, at der vil være færre lastbiler. Det er dog kun et forsøg, som strækker sig over de næste 5 år, og det er på ruten mellem Århus Havn og Høje Taastrup.

 

7: Billedokumentation når bilen synes

Folketinget har nu vedtaget, at synshallerne skal tage billeder af din bil, for at man ikke kan snyde med bilsyn. Det bliver indført for at gøre op med sms-syn og de såkaldte sorte syn, hvor biler er blevet synsgodkendt, selvom de aldrig har været i nærheden af en synshal. På billederne skal bilens nummerplade og synshallens navn være synlige.

 

8: Storebæltsbroens nye priser

Forruden de stigende afgifter og brændstofpriser, så bliver det desværre også en smule dyrere at skulle over broen. Du skal nu betale 275 kr., for at krydse broen, hvis du bruger kort eller kontant betaling – en lille stigning på 5 kr. siden 2023. Anvender du derimod automatiske betalingsmuligheder som BroBizz eller nummerpladegenkendelse, så er der kun en lille stigning på 4 kr., hvor det nu koster 196 kr. for at krydse broen.

Men det er faktisk ikke den eneste nyhed, der er. Sund og Bælt har nemlig indført strækningskontrol på Storebæltsbroen. Du bliver nu registeret, når du kører ind på broen, og når du kører af igen, hvor din gennemsnitsfart bliver målt. Kører du over den tilladte fartbegrænsning, kan du nu risikere at få en fartbøde tikkende ind i din e-Boks. Sund og Bælt sender nemlig oplysningerne videre til politiet, hvis du har kørt for stærkt.

 

Læs også: 

Året der gik 2023

Bilsyn og biltjek: Alt du skal vide om syn af bil

Miljøzoner: Skærpede krav for ældre dieseldrevne personbiler