Mekaniker kigger i bilens motorrum

Bilens batteri har en begrænset levetid. I denne artikel kigger vi på, hvordan du selv kan udskifte dit batteri. Vi kigger også på hvordan du tester batteriet, og kan kende tidlige tegn på, at det er ved at være tid til en udskiftning.

Skift af bilbatteri kræver ikke nødvendigvis mekanikerassistance. Det er dog alligevel en lidt anden proces, end når du skifter batteri i din fjernbetjening, og der kræves en vis forsigtighed. Er du utryg ved det, så få en til at hjælpe dig.

 

Skift bilbatteri snart: Genkend symptomerne

Når dit bilbatteri er ved at have kørt sine sidste kilometer, kan du opleve nogle symptomer, som for den uindviede kan ligne en tilfældig fejl. Måske sætter radioen ud, lygterne svigter eller klimaanlægget svinger i effektivitet. Fællesnævneren er, at disse er koblet op på bilens elektriske system – altså bilbatteriet.

Kører du i en nyere bil, kan du være heldig at bilen selv fortæller dig, at det er ved at være tid. Du kan se det ved, at advarselslampen for batteri blinker eller lyser gult.

 

Test batteriet

Oplever du nogle af ovennævnte symptomer, kan du selv teste batteriet. Hvis du ikke selv har en batteritester – eller et multimeter, som det også hedder - så har din nabo eller ven sikkert en du kan låne.
Når du tester, er det en god ide at vente 10-12 timer efter bilens seneste køretur. Hvis du tester kort tid efter en køretur, vil der være spænding på batteriet fra turen, og du vil ikke få et retvisende resultat af batteriets tilstand.  

  • Sluk motoren og åben motorhjelmen.
  • Brug handsker. Der kan være batterisyre på batteriet.
  • Sæt batteritesterens røde kabel på plus og det sorte kabel på minus, og tænd for testeren.
  • Efter lidt tid får du resultatet. (Læs testerens manual så du ved, hvor lang tid den skal bruge for at vise det rigtige resultat.)

Hvis resultatet er mellem 12,7 og 12,4 volt, er der fin spænding på batteriet. Er resultatet lavere er batteriet ikke i bedste stand og er resultatet helt nede under 11,90 volt, så er det dødt.

 

Inden skift af bilbatteri

Du behøver ikke være mekaniker, for at udføre et skift af bilbatteri. Det er dog heller ikke nogen udpræget god ide at kaste sig ud i det, hvis du ikke har bare lidt teknisk snilde og forståelse.

Du bør anvende handsker og evt. beskyttelsesbriller. Batterisyre er farligt.

Der er også nogle ting, du skal vide om din bil, inden du går i gang:

  • Nogle biler låser automatisk, når strømmen bliver taget. Så lad ikke vigtige ting – som for eksempel nøglerne – ligge inde i bilen.
  • Når du tager strømmen fra bilen, lukker systemet ned. Nogle biler kræver en kode for at blive genstartet. Tjek i bilens manual om bilen kræver en kode. Hvis den gør, så sørg for, at du har koden.

Du er nu klar til at gå i gang – hvis du altså på nuværende tidspunkt har åbnet kølerhjelmen.

 

Montering af bilbatteri: Sådan gør du

  1.  Vær sikker på, at du kan skelne de to poler (plus og minus) fra hinanden.
  2.  Fjern først kablet fra den negative pol. Det er vigtigt, at kabelskoen ikke rammer karosseriet.
  3.  Så fjerne du kablet fra den positive pol.
  4.  Tag forsigtigt det gamle bilbatteri ud. Læg mærke til, hvordan det vender og er monteret.
  5.  Tag det nye batteri, og sæt det i på samme måde. (Husk evt. at fjerne pakning først)
  6.  Sæt det positive kabel på først.
  7.  Dernæst sætter du det negative kabel på.
  8.  Tjek efter at alt sidder som det skal – og sidder godt fast.
  9.  Start bilen. Hvis den starter uden problemer, har du bestået.

Hvis bilen ikke starter, så tjek lige om alle kabler sidder som de skal, og sidder rigtigt fastgjort. Mål evt. spændingen på det nye batteri, så du ikke bruger tid på at finde den fejl, du tror du har lavet, og så er det i virkeligheden batteriet, den er gal med.

 

Har du brug for hjælp?

Hvis det driller, så søg hjælp. Du har helt sikkert en god ven eller bekendt, der gerne kigger forbi for at hjælpe dig, og ellers kan du – som altid – trygt stole på, at vi står klar på værkstedet til at hjælpe dig med at skifte dit bilbatteri.