Fod træder på speeder i bil

Når du sidder i din bil, og træder på speederen for at komme fremad, så skal der komme én lyd. Det er lyden af velsmurt motor, der trækker bilen velvilligt fremad. Ingen skramlen, rumlen, raslen eller rysten. Bare køreglæde og ren nydelse. Nogle gange fungerer tingene dog ikke helt, som vi kan ønske. På de dage, kan bilen lyde mere vrangvillig. Til de dage har vi her lavet en lille guide til at forstå eventuel larm ved acceleration.

 

Bilen larmer når jeg trykker på speederen

Når du træder på speederen, arbejder din bil ekstra hårdt for at trække bilen fremad. Dermed lægges der et øget pres på bestemte dele af bilen, som kan forårsage larm ved acceleration. Disse dele er bl.a.:

  • Gearkassen - Hvis larm under acceleration koncentreres omkring gearskiftet, så er det med stor sandsynlighed gearkassen – eller dele af denne – den er gal med.
  • Trækakslen - Hvis det er trækakslen den er gal med, vil det typisk også kunne mærkes i bilen. Der vil ikke kun komme lyde, da trækakslen er en så relativt stor og væsentlig del af bilen. Så hvis bilen også ryster ved acceleration, kan du starte med at kigge på trækakslen.

  • Turboen - Turboen i dieselbiler arbejder primært med luft, der komprimeres og flyttes i lufttætte slanger og rør. Hvis der er problemer med turboen, vil det ofte resultere i pibende eller hvinende lyde.

  • Motoren - Selve motoren kan forårsage larm, hvis der er problemer med løse dele eller et dårligt ophæng. Så vil larmen, når du trykker på speederen, typisk også akkompagneres af rystelser i bilen.

 

Forskellige typer af larm ved acceleration

Bankende lyde er nok den mest almindelige form for støj, når du træder på speederen. Når motoren arbejder, er der mange forskellige bevægelige dele, der skal arbejde sammen, for at få motoren til at køre optimalt, og hvis bare én af disse dele ikke fungerer upåklageligt, kan det have indflydelse på hele motoren. Oplever du støj i form af bankende lyde, når du træder på speederen, kan det for eksempel være:

  • Knastakslen - Hvis lyden er en ”ploppende” lyd, der bliver mere markant og spids, når du træder på speederen, kan det typisk være et tegn på, at plejllejer er ved at være slidt. Hvis du fornemmer, at lyden kommer fra området omkring ventildækslet, kan det også være knastakslen, den er gal med.

  • Trækakslen - Hvis lydende er høje ”klonk-lyde”, vil det ofte være trækakslen – eller drivakslen, som den også kaldes – som den er gal med. Du kan ofte teste, om det rent faktisk ér trækakslen, ved at dreje skarpt. Det skal du naturligvis kun gøre, når du kører bilen et sted, hvor der ikke er andre trafikanter. Trækakslen er forbundet til hjulene, og ved skarpe drej, vil der lægges yderligere belastning på akslen, hvorved larmen vil forstærkes.

  • Svinghjulet - Hvis bankelydene primært opstår, når du accelererer i de lave gear, så start eventuelt din fejlsøgning med at kigge på bilens svinghjul. Test det for eksempel ved at lade motoren køre i frigear. Hvis der stadig forekommer bankelyde, mens bilen står stille, så er et defekt svinghjul en mulig årsag til lydene. Du kan læse mere om bilens svinghjul her: https://skorstensgaard.dk/nyheder/svinghjul

  • Brølen fra bilen - Hvis bilen ”brøler”, eller lyder som én, der gerne vil høres, så kan du med fordel starte med at kigge på udstødning eller lydpotten.

  • Pibende lyde - Vil typisk opstå, hvor der er pakninger, der skulle være tætte. Pakninger kan med tiden mørne og smuldre, og derved gøre samlinger utætte. Disse utætheder kan skabe de pibende lyde.

  • Hylen og skralden - En slidt gearkasse har en tendens til at give lyde fra sig, som bedst beskrives som ”hylen og skralden”. Det er helt klart lyde, som du skal reagere på, da det er en indikation om, at det er på tide, at få gjort noget, inden det går helt galt.

  • Hvinen og hylen - Opstår der en hvinen eller hylen, når du træder på speederen, vil det i mange tilfælde kunne spores tilbage til bilens turbolader. Særligt hvis lyden forlænges, i det øjeblik, du slipper speederen efter acceleration.

Du kan læse mere om eventuelle problemer med turboen – og ikke mindst hvordan du undgår dem – i artiklen  her: https://skorstensgaard.dk/nyheder/viden-om-sadan-undgar-du-problemer-med-turboen

Hvis ikke det er turboladeren, den er gal med, så tag et kig på kileremmen eller starteren, særligt hvis lydende forsvinder, i takt med at bilen bliver varm.

 

Skal vi hjælpe dig med at oversætte

Det er ikke sikkert at du helt forstår din bils sprog, når den ”taler” til dig. Hos Skorstensgård er vi uddannede i at forstå din bil. Hvis du ikke selv har modet eller erfaringen til at kaste dig ud i en løsning af eventuelle problemer, når du oplever støj under acceleration, så kom ind til os.

Det tager sjældent lang tid for os at lokalisere fejlen eller eventuelt begyndende problemer. Hvis du reagerer på ”nye lyde” i din bil i tide, kan vi ofte nå at afhjælpe problemer, inden de for alvor udgør en risiko eller fare for dig.

Det er jo dét, vi er her for: At sikre, at din bil fungerer præcist som den skal, og at du ikke skal bekymre dig om andet end at komme sikkert fra A til B – uden bekymrende larm eller støj, når du træder på speederen.


Du kan booke en tid lige her

Book tid