Advarselslampe lyser i bilens instrumentbræt

I denne artikel får du en fin trin for trin guide til test af bilbatteri.

Begynder din bil at være knap så samarbejdsvillig når du vil starte den om morgenen? Eller måske blinker advarselslampen for bilens batteri kortvarig og forsvinder igen – mens du fortæller dig selv, at det nok bare var en tilfældighed? Så er det nok et hint til dig om, at du bør lave en test af dit bilbatteri for at se, om det er tid til at skifte til et nyt – eller om det er noget andet der er galt.

 

Et velfungerende batteri er vigtigt

I takt med, at der kommer flere og flere elektriske features i de nye biler, lægges der større og større pres på bilens batteri. Bilens computer, medieafspilleren, aircondition og klimaanlæg, varme i sæderne og alle de sikkerhedssystemer, der hjælper dig under kørslen, får deres energi fra bilens batteri. Tyske ADAC har lavet en undersøgelse af 4 millioner bilnedbrud på tværs af Europa, og cirka hvert tredje nedbrud skyldtes et dødt batteri.

 

Vær særligt opmærksom om vinteren

Et bilbatteri holder ikke evigt. Den gennemsnitlige levetid for et almindeligt bilbatteri ved gennemsnitlig brug af bilen er 5 år. Du skal særligt være opmærksom, hvis du kører flest korte ture i din bil. Så når bilens batteri ikke at lade tilstrækkeligt op under kørslen, og det har en stor indflydelse på batteriets levetid. Det er dog særligt om vinteren, at du skal være opmærksom. Når frosten sætter ind, reduceres batteriets kapacitet markant. Så hvis dit bilbatteri i forvejen er lidt træt, så kan nogle frostgrader være virkelig hård kost og give dig problemer med at starte bilen om morgenen.

 

Hvordan tester man et bilbatteri?

For at teste dit bilbatteri skal du bruge et voltmeter eller et multimeter. Hvis ikke du allerede har et i samlingen af uundværlige gadgets, har du med ret stor sandsynlighed en ven eller bekendt, som har et. Hvis du starter med at spørge den ven, der ikke er bange for at kaste sig ud i gør det selv projekter der involverer strøm. Hvis der ikke er bid, kan du for en meget overskuelig sum penge købe enten voltmeter eller multimeter i byggemarkeder eller hos autoudstyrsforhandlere.

 

Sådan skal du måle bilbatteri med multimeter eller voltmeter:

  1. Hvis du bruger et multimeter, så sæt den til Volt. Hvis du bruger et voltmeter, indstiller du den til DC, da batteriet er jævnstrøm.

  2. Sørg for at bruge handsker. Risikoen for at få batterisyre på fingrene er dog usandsynlig lille med mindre din bil er virkelig gammel eller har fået en frontskade. Men så brug handsker for at undgå snavs og olie på hænderne

  3. Tag tændingen af bilen.

  4. Sæt multimeterets/voltmeterets røde ledning til batteriets pluspol, og den sorte ledning til batteriets minuspol.

  5. Hvis multimeteret viser 12,5 – 12,8 er bilens batteri opladet som det skal. Hvis multimeteret viser <12, er der ikke tilstrækkelig spænding på batteriet. Hvis multimeteret viser 10 og derunder, er batteriet sandsynligvis dødt. Men kontakt dit værksted for at få det testet med en professionel batteritester inden du dødsdømmer det helt.

 

Skal batteriet oplades eller udskiftes?

Hvis du har gennemført en test af bilbatteri og fundet, at spændingen på batteriet er utilstrækkeligt, er det ikke nødvendigvis et tegn på, at du skal skifte batteriet. Start først med at lade det op. I mange tilfælde kan den manglende spænding være forbigående, men hvis du allerede efter kort tid oplever, at der igen er lav spænding på batteriet, kan det være et tegn på, at der er problemer med generatoren, som oplader bilens batteri under kørsel.

 

Hold dit batteri sundt

Der er nogle helt basale ting du kan gøre, for at modvirke at dit batteri ældes for hurtigt.

  • Hvis du i en periode kun har brugt din bil til kortere ture, så gør dig selv og dit bilbatteri den tjeneste at køre en lang tur. På de korte ture vil bilens elektriske systemer tage mere strøm fra batteriet, end generatoren kan nå at fylde på batteriet, og derved mistes spænding.
  • Hold batteriet fri for skidt og snavs. Snavs omkring batteriets poler kan føre til krybestrøm, som gør at batteriet langsomt mister strøm. Du kan helt simpelt tørre batteriet af med en fugtig klud.
  • Fjern ir fra batteriets poler, primært om vinteren. Hæld kogende vand på polerne. Afmonter herefter polen og smør den og batteriklemmen med lidt vaseline, og sæt så polen på igen.
  • Hav eventuelt en hjemmelader, så du i de helt kolde perioder indimellem kan lade din bils batteri fuldt op over natten.


Få et tilbud på kontrol og udskiftning af bilbatteri

 Få et tilbud her 

 

Skorstensgaard mekaniker arbejder på bil